Oct 19 2004

زمانی که در جامعه جنایاتی

نوشته:     :::       Comments Off on زمانی که در جامعه جنایاتی

زمانی که در جامعه جنایاتی از نوع پاکدشت اتفاق می‌افتد اولین عکس‌العملی را که انسان‌های سطحی نشان می‌دهند کشتن قاتل به فجیح ترین شکل ممکن و انتقام گیری است بدون اینکه به خود این زحمت را بدهند و از خود یک سوال اساسی بکنند که “چرا یک انسان به این مرحله می‌رسد؟” آیا او از روز تولد چنین بوده؟ حتی در چنین حالتی هم نمی‌توان نامبرده را مستحق مجازات مرگ و یا مجازات های زجر آور دانست، چه او در این بیماری و ناهنجاری بی‌گناه است و در آن دخالتی نداشته. بطور کلی مجازات‌های سنگین راه گشای اصلاح یک جامعه نیست، مجازات‌های اصلاحی-آموزشی و انسانی اما نتیجه بخش است. با نابود کردن چنین انسانی نیز مشکلات جامعه حل نخواهد شد، گرچه مساله این یکی حل شود ولی دیگر بمب‌های ساعتی از این نوع در جامعه وجود خواهند داشت، تا جایی دیگر فاجعه مجددآ تکرار شود. چه باید کرد؟ یکی یکی را باید گرفت و قتل عام کرد؟ با کدام مجوزی؟

آیا چنین راه حلی فقط پاک کردن صورت مساله نیست؟

نگاهی گذرا به آمار جنایات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که راهکار برون رفت از این گونه ناهنجاری های اجتماعی مجازات‌های شدید نیست.

کشور آمریکا با کانادا را اگر با هم مقایسه کنیم می‌بینیم که مجازات‌ها در آمریکا به مراتب شدیدتر از کانادا است درصورتی که جنایات در این دو کشور با مجازات‌ها نسبت معکوس دارند. چرا؟ آیا از خود این سوال را پرسیده‌ایم؟

نگاهی به این گزارش پژوهشی از وضعیت کودکان خیابانی بیندازید. آیا وضعیت این کودکان باعث پیدایش بیجه‌های آینده در جامعه ایران نخواهد بود؟ فرض کنید شما که این مطلب را می‌خوانید فردا به وضع این کودکان خیابانی دچار شوید، نه مسکنی دارید نه خانواده‌ای نه آینده روشنی و روزانه مورد تحقیر و تجاوز جامعه قرار می‌گیرید. آیا در چنین وضعی شما هم به جرگه بیجه‌ها نخواهید پیوست؟

جامعه‌ای که شیرازه‌اش در حال گسستن است باید منتظر عواقب بسیار خطرناک و وخیم تری باشد. عدالت اجتماعی بهترین پیشگیری برای این ناهنجاری‌های اجتماعی است.

در دوران شاه با اینکه بی‌عدالتی زیاد بود ولی درجه و عمق بی‌عدالتی حتی به یک هزارم امروز هم نمی‌رسید بهمین نسبت هم جرم و جنایت در جامعه آنزمان بسیار کمتر از امروز بود.

یکی از اصلی‌ترین پرنسیپ‌های تقسیم ثروت در کشور نروژ بر این پایه استوار است که همه شهروندان حق داشتن یک حداقل‌هایی هستند به این معنی که شما چه کار بکنید چه بیکار باشید چه جوان باشید چه پیر منبع درآمدی برای شما در نظر گرفته شده. توضیح : اگر کسی کار بکند مزدکارش را می‌گیرد اگر کسی بیکار باشد حقوق بیکاری می‌گیرد اگر کسی هیچ یک از این شرایط را نداشته باشد بر اساس یک سیتم از کمک‌های اجتماعی که در اختیار دولت است بهرمند می‌شود. گرچه این درآمد آخری زندگی چندان مرفهی را برای شخص فراهم نمی‌کند ولی حداقل به او این امکان را می‌دهد که سقفی بالای سر داشته باشد و نانی برای خوردن.

حالا نگاه کنید به سیستم اجتماعی اقتصادی اسلام:

اسلام نا عادلانه ترین سیستم اجتماعی است زیرا سیستم اجتماعی آن براساس تبعیض استوار است. باور ندارید به گوشه ای از این سیستم نگاه کنید خمس که نوعی مالیات است:

خمس را بايد دو قسمت كنند, يك قسمت آن سهم سادات است وبايد به سيد فقير, يا سيد يتيم , يا به سيدى كه در سفر درمانده شده بدهند و نصف ديگر آن سهم امام است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط بدهند يا به مصرفى كه او اجازه مى دهد برسانند منبع: رساله صافی گلپایگانی مساله 1843

به سخن ساده تر یعنی هرکه سید نبود هیچ حقی ندارد، باید از گرسنگی جان بدهد یا به روزگار بچه‌های خیابانی گرفتار آید. جنبه‌های بی‌عدالتی در ایران چنان گسترده است که به گمان نگارنده بی عدالتی گریبان 90 درصد جامعه را گرفته و تنها ده درصد از این بی‌عدالتی بهره می‌برند. چنین سیستمی در دراز مدت به نابودی کشیده خواهد شد و در بهترین حالت با تنش‌ها و کشاکش‌های بسیار وخیم و شدید اجتماعی روبرو خواهد بود.

نوشته: در ساعت: 12:33 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on زمانی که در جامعه جنایاتی  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی