Nov 14 2004

قبل از هر چیز یک

نوشته:     :::       Comments Off on قبل از هر چیز یک

قبل از هر چیز یک سوال فنی رو برای یکی از دوستان که حتی نام خودشو هم یادش رفته بنویسه توضیح بدم. ایشون می پرسن:

سلام حسن آقا جان:یه سوال و یه پیشنهاد دارم….یکی اینکه چرا وقتی از پراکسی استفاده میکنم میتونم به نسخه آپدیت شده سایتهایی که حتی فیلتر هم نیستن دسترسی داشته باشم مثل سرزمین هاله مهربون و…ولی بدون پراکسی نسخه خیلی قدیمی مثلآ مال ۲۰روز پیش بالا میاد؟

دیگه این که این سردبیر خودش قراره ۱۷دسامبر توی برنامه میزگرد بهارلو مال رادیو آمریکا تمام راههای دور زدن فیلتر رو لو بده….بابا یکی بهش بگه اینکارو نکنه…چون بالاخره بانیان فیلتر با استفاده از اطلاعات ایشون میتونن این معدود روزنه ها رو هم مسدود کنن…خلاصه خواهشآ در این رابطه اگه ممکنه کاری صورت بدید .

ممنونم.

اول یک توضیح کوتاه برای درک پراکسی و فیلتر. این دو هردوتا یکی است هردو سروری است که درخواست شما را برای یک صفحه اینترنت دریافت می کند و بعد با ذخیره آن بر روی سرور آنرا برای شما ارسال میکند. حالا نفر بعد از شما وقتی تقاضای همون صفحه رو می کنه دیگه سرور نمی ره و اون صفحه رو دوباره بیاره بجای اینکار از زخیره خودش استفاده می کنه و صفحه مورد تقاضا رو ارسال می کنه برای نفر بعد. حالا دلیل اینکه شما نسخه قدیمی از پراکسی مخابرات دریافت می کنید بخاطر این هست که اینها توی پراکسی شون زمان بروز کردن صفحه ها را طولانی تر از مثلآ آن پراکسی های دیگر تعریف کرده اند بهمین خاطر شما نسخه های قدیمی از مخابرات دریافت می کنید. البته این مشکل معمولآ راه چاره ای دارد و آن این است که شما وقتی صفحه را دریافت می کنید با فشار دادن همزمان دکمه های Ctrl+F5 می توانید براوزر(Browser) خود را مجبور کنید تا نسخه جدیدتری را از سرور تقاضا کند. البته من شنیده ام که در ایران بعضی آی اس پی ها از این کار هم جلوگیری می کنند و با این روش هم شما باز نسخه قدیمی را دریافت می کنید. سعی کنید آی اس پی های مختلفی را امتحان کنید و بهترین را انتخاب کنید. چون تا آنجا که من اطلاع دارم در ایران آی اس پی ها خودشان پراکسی دارند و برای صرفه جویی در پهنای باند اینترنت شان از این سیاست استفاده می کنند.

فرق بین پراکسی که شما نام بردید با آن پراکسی هایی که مخابرات استفاده می کنند اینه که مال مخابرات وقتی یک آدرس ممنوع رو دریافت می کنه به شما جواب منفی می ده درصورتی که پراکسی هایی که شما برای دورزدن فیلتر استفاده می کنید این کار روانجام نمی ده.

درمورد آقای درخشان و تلوزیون آمریکا هم شما زیاد خون خودتو کثیف نکن اطلاعاتی رو که آقای درخشان می خواهد روی آنتن صدای آمریکا توضیح بده رو رژیم هم می دونه شما رژیم رو زیادی دست کم گرفتی عزیزجان اینها خودشان به شیطان درس می دهند آقای درخشان که جای خود دارد. حالا که همه این حرفها زده شد باید این نکته رو هم گوشزد کنم که اگر کسی گمان می کند که امروزه می شه جامعه ای را سانسور کرد خیلی احمق تشریف دارند راههای دسترسی به اطلاعات چنان زیاد شده که دیگر امکان این کار وجود نداره.

یک مژده بدم به اونهایی که مثل من نمره املا شون همیشه زیر ده بوده. حضرت پیغمبر ویندوز بازها غلط یاب آفیس رو برامون درست کرده. خدا امید وارم یک در دنیا و صد در آخرت به ایشون عوض بده که ما رو از این خجالت دائم در آوردی و حداقل حالا می تونیم قبل از پست کردن مطالب نوشته های پر غلطمون رو چک کنیم تا بلکه خدای نکرده ک… رو با صاد ننوشته باشیم. البته این حضرت که کار مجانی نمی کنه گرچه خود غلط یاب بصورت مجانی روی نت گذاشته شده ولی برای سوار کردن اون احتیاج به آفیس 2003 دارین که اونو دیگه باید بخرید! من مدتها بود دنبال این غلط یاب می گشتم حتا توی ایران هم سفارش کرده بودم اگر پیدا کردن برام بخرند یکی دوتا غلط یاب هم برام خریدن ولی همگی شون بیخود بود و کار نمی کرد ولی این یکی تا حدودی بد نیست.

عجب دنیایی شده از این وبلاگ فکسنی ما هم نمی گذرند. رفتیم گفتیم ما هم مثل این جماعت دومین دار دارا بشیم و یه دومینی هم ما بخریم گرچه با این قرطی بازی ها مخالفت کامل داریم ولی گفتم آقا خدا رو چه دیدی شاید ما هم یک روز کسی شدیم برای خودمان. تازه دیدیم ای دل غافل یکی از ما زرنگ تر رفته اسم ما را رزرو کرده برای خودش. آخه باید به اون بدبخت بگی بابا خُسن آقا هم شد اسم که تو رفتی اینو گرفتی!

بماند ما که بخیل نیستیم!

نوشته: در ساعت: 10:52 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on قبل از هر چیز یک  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی