Dec 03 2004

مسائل اجتماعی با اینکه خیلی

نوشته:     :::       Comments Off on مسائل اجتماعی با اینکه خیلی

مسائل اجتماعی با اینکه خیلی پیچیده به نظر می‌آیند ولی هم زمان بسیار ساده هستند. ساده هستند از این نظر که عاقبت و ریشه تمام معضلات اجتماعی برمی‌گردد به نیازهای من و شما (ما)!

وقتی که در جامعه‌ای تقسیم ثروت بصورت ناعادلانه انجام شد از آن زمان مشکلات هم به همان نسبت شروع می‌شوند. توی کشور نروژ مدت‌ها ست سیاست اقتصادی را (تقسیم کیک) می‌گویند چرا چنین می‌کنند؟ چون از این راه منظورشان را به صورت بسیار خلاصه و ساده به جامعه ارائه می‌دهند تا حتی کسانی هم که از علوم اجتماعی و اقتصادی آگاهی ندارند هم موضوع را درک کنند.

این تقسیم کیک اگر نابرابر انجام شود باعث خواهد شد که عده‌ای گرسنه بمانند و در مرحله بعد همین‌ها که گرسنه مانده‌اند برای سیر کردن شکم خود شروع به استفاده از روش‌های مختلف عموما غیرقانونی برای رسیدن به سهم خود از کیک مربوطه کنند.

خانواده‌ای که سهمی از این کیک نبرده فرزندانش را به خیابان می‌فرستد (در جامعه به حال خود رها می‌کند)، دختر این خانواده یا به تکدی گری می‌پردازد و یا بوسیله باندهای فحشا به راه فحشا کشیده می‌شود، در همین جا توضیح بدهم که همان باند فحشا هم خود زاده همین تقسیم نابرابر کیک است. دزدی و غا‌رت مال دیگران جزوی از مشکلات روزمره جامعه می‌شود. سخن آخر اینکه فقر مادر تمام مشکلات جامعه است البته جامعه‌ای که نابرابری در آن رسوخ کرده باشد.

آن گروهی هم که در جامعه به نابرابری دامن می‌زند و یا از این نابرابری بهر می‌برد هم در این چرخه بی پایان بی عدالتی ها لطمه خواهد خورد. شک نکنید که حتی ثروتمندترین ها هم در چنین جامعه‌ای با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

اینکه آنها که ثروتمنداند مدام باید برای حفط ثروت خود گوش به زنگ باشند تا مبادا دزدی خانه شان را غارت کند یا اینکه در خیابان مورد حمله قرار بگیرند و یا فرزندشان مبتلا به مواد مخدر شوند و هزاران گونه دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر ثروتمندان چنین جامعه می‌شود.

فکرش را کرده‌اید که حتی من و شما که امروز به یقین همگی مان جزو آن دسته هستیم که از کیک اقتصادی بهره بیشتری برده‌ایم کمی بیشتر بیندیشیم و سعی کنیم جلو این نابرابری‌ها را بگیریم تا بلکه عدالت نه بصورت ایدالیستی آن بلکه به صورت یک حداقل‌هایی در جامعه رواج پیدا کند این امر نه فقط جامعه را از ناهنجاری‌های موجود نجات می‌دهد بلکه زندگی را برای ثروتمندان هم لذت بخش‌تر می‌کند. حتی بی رحم‌ترین انسان‌ها هم زمانی که در یک رستوران لوکس مشغول خوردن یک وعده غذای لذیذ هستند با دیدن فقر در پشت پنجره رستوران لقمه در گلویشان گیر خواهد کرد.

دلیل نوشتن این مطلب عکس‌هایی بود که در این صفحه (لینک برای داخل ایران)خبری منتشر شده، نگاهی به این عکس‌ها نشان می‌دهد که این‌هایی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند از چه قشری هستند. آیا در عکس چیز دیگری بجز گروهی از انسانهای جامعه که هم از فقر مالی و هم از فقر آموزشی رنج می برند را می توان دید.

این‌ها که شاید در نظر اول بسیجیانی بی رحم جلوه کنند همگی خود معلول همان تئوری تقسیم نادرست ثروت (تقسیم نادرست کیک) هستند. اینها خود اکثرا ثمره فقراند فقر مادی که به مرور زمان تبدیل به فقر فرهنگی می‌شود.

من و شما هم امروز می‌توانسیتم در این جمع باشیم! قدرتمداران از فقر برای سرکوب فقرا استفاده می‌کنند بی دلیل نیست که همیشه نیروهای سرکوبگر را از قشر فقیر انتخاب می کنند چون این قشر نا آگاه ترین است در نتیجه با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد روح و جسم‌شان را می‌خرند و در مقابل کل جامعه قرار می‌دهند.

نوشته: در ساعت: 3:56 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on مسائل اجتماعی با اینکه خیلی  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی