Jan 30 2005

همین دیروز تلفنی با برادرم

نوشته:     :::       Comments Off on همین دیروز تلفنی با برادرم

همین دیروز تلفنی با برادرم روی موضوع حمله آمریکا به ایران صحبت می‌کردم و نظر من بر این بود که امکان حمله آمریکا به ایران زیاد شده با اینکه من قبلآ معتقد بودم حمله آمریکا بخاطر مشکلاتی که آمریکا در عراق گرفتار آن شده غیر محتمل به نظر می‌رسه ولی امروز این امکان را بیشتر می‌دانم. برادرم معتقد بود که بخاطر مشکلات آمریکا در عراق حمله‌ای صورت نخواهد گرفت.
همه این بحث ها بر اساس منطق پی‌ریزی شده و نه اطلاعات پیچیده مخفی و افکار سیاست مداران آمریکا، ملاهای ایران. همانطور که می‌دانید در مورد عراق هم عده زیادی بر این نظر بودند که حمله انجام نخواهد گرفت، مخصوصا پس از اعتراض‌های بسیار زیاد بین‌المللی که قبل از حمله صورت گرفت.
امروز صبح میلی از والد بمانعلی دریافت کردم که نوشته بود

Khosen Agha Jan,
In tahlil beh khondanesh miarzeh. Hatman shenidi keh ajsameh nourani dar asman iran peyda shodeh. Shayad inha dalilesh basheh.
Tasadoghat

والد همراه این نامه یک فایل word ارسال کرده بود که تحلیلی بود از ریچارد سیل (Richard Sale) در باره همین فعالیت‌های نیروی هوایی آمریکا بر فراز مرزهای ایران. متن فایل بصورت html در این آدرس قابل دسترسی است.
خلاصه این تحلیل این است که پروازهای هوایی آمریکا بر روی ایران می‌تواند یک جنگ خطرناک را دامن بزند و در این تحلیل از اطلاعاتی از سیاست مداران آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود نقل شده که همگی دال بر این دارد که فعالیت نیروی هوایی آمریکا در ایران برای جمع کردن اطلاعات از قوه‌ی دفاعی ایران است تا در یک حمله احتمالی آینده اگر نیاز باشد از آن استفاده شود.
اینکه بتوان با خواندن اینگونه تحلیل‌ها پیدا کرد که آیا حمله‌ای رخ خواهد داد یا نه کار چندان ساده‌ای نیست و فقط با دسترسی به محتویات مغز بوش، کندولیزا رایس و دیگر دست اندرکاران سیاست آمریکا و همچنین محتویات مغز سران جمهوری اسلامی قابل حدس زدن ست. ولی به همان روشی که این تحلیل گران مسائل را تحلیل می‌کنند می‌توان گفت که هنوز مشخص نیست که آیا جنگی یا حتی حمله محدودی انجام می‌شود یا نه.
اگر مذاکرات اروپا با ایران را وارد این معادلات کنیم و روابط انگلیس با امریکا را در این اواخر مدنظر قرار بدهیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که حمله‌ای انجام نخواهد گرفت، دلیل این مدعا : آمریکا فشار را بر ایران افزایش داده تا حکومت ملایان را مجبور به قبول خواسته اروپایی‌ها کند (توقف کامل غنی سازی). البته اگر حکومت ایران در مقابل خواسته‌های اروپا سماجت به خرج ندهد و غنی سازی را متوقف کند یقینآ جنگی در نخواهد گرفت ولی اگر آقایان ملاها به خیال باطل تصور کنند که با حقه بازی می‌توانند از این خطر هم فرار کنند و با این استدلال به ادامه غنی سازی ادامه دهند یقین بدانید که هم آمریکا و هم اروپا جنگ را اجتناب ناپذیر خواهند یافت و دیر یا زود وارد چنین مقابله‌ای خواهند شد. حالا گیرم این بار آمریکا مجبور شود در معاملات پشت پرده سهم بیشتری برای اروپا در نظر بگیرد.
نکته دیگری را که در این بحث باید در نظر گرفت حماقت عده‌ای در ایران است که ممکن است به یک باره به این خیال باطل دچار شوند که مثلا می توانند با سرنگون کردن یک هواپیمای تجسسی آمریکایی برفراز ایران عضلات خود را به آمریکا نشان دهند و از یک جنگ احتمالی جلوگیری کنند که در چنین شرایطی مطمئن باشید که حکومت آمریکا حتی برای حفظ نام خود (قلدر محله) مجبور خواهد شد در مقابل چنین حرکتی ایستادگی کند و در چنین شرایطی امکان اینکه حملات دوجانبه افزایش یابد و عاقبت به یک جنگ واقعی و تمام عیار تبدیل گردد دور از واقعیت نیست.
در همین زمینه نگاهی هم بیندازید به این خبر

نوشته: در ساعت: 11:17 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on همین دیروز تلفنی با برادرم  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی