Oct 30 2002

آب رودخانه‌ی هیرمند همگان میدانند

نوشته:     :::       Comments Off on آب رودخانه‌ی هیرمند همگان میدانند

آب رودخانه‌ی هیرمند
همگان میدانند که میزان آب جاری در رودخانه‌هایی که مابین چند کشور جریان دارد طبق قوانین بین‌المللی میبایستی که بطور عادلانه مابین این کشورها تقسیم شود.
طبق همین حساب درسال 1351 پس از سفر وزیر امورخارجه‌ی ایران به افقانستان و تفهیم کردن دولت وقت افقانستان،
معاهده‌ای رسمی با دولت وقت افقانستان به امضاء رسید که بنا بر آن از جاری گشتن آب رودخانه‌ی هیرمند که به دریاچه‌ی هامون در سیستان و بلوچستان ایران منتهی میگردد ممانعتی بعمل نیاید.
اکنون دکتر عبدالله وزیر امور خارجه‌ی افقانستان با ژستی سیاسی و منت گذاشتن بر ما اعلام می‌دارد که، برای نشان دادن حسن‌نیت خود، دولت افقانستان قصد دارد که برای مدتی معین آب رودخانه‌ی بین‌المللی هیرمند را به روی ما نبندد.
طرف یادش رفته که ایران در بدترین شرایت موجود، قریب 21 سال 2.5 میلیون هموطنش را پناه داد! حالا برای ما طاقچه بالا هم می‌گذارد. درعوض به پاکستان که طالبان را مانند بلا برسر افقانستان نازل نمود احترام زیاد گذاشته و علاوه بر آن، ارسال چوبهای جنگلی ناحیه‌ی جنوب افقانستان را به کارخانه‌جات چوب‌بری پاکستان و فروش مخفی عتیقه‌جات افقانی، دختر جهت زن آشویی نیز صادر مینماید. حتمآ این نیز برای نشان دادن حسن‌نیت افقانها به پاکستان می باشد! تازه طرف با ما همزبان و هم فرهنگ هم هست. مارا باش که با چه کسانی طرفیم.
ما زیاران چشم یاری داشتیم
           خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم
شیوه‌ی چشمش فریب جنگ داشت
           ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم
این شعر را نوشتم که نگویید خُسن‌آقا بی ادب است! حالا میخواهم راز دل با شما بی‌ریا گویم:
کسی که بما نریده بود
           کلاغ کون نشسته بود

نوشته: در ساعت: 12:26 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on آب رودخانه‌ی هیرمند همگان میدانند  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی