Apr 21 2003

حساب احتمالات عراق بصورت كامل

نوشته:     :::       Comments Off on حساب احتمالات عراق بصورت كامل

حساب احتمالات
عراق بصورت كامل تسخير شد و عليرغم كشمكش جناحهاي دروني عراق براي بدست گرفتن كل يا حداقل قسمتي از قدرت در رژيم آينده اين كشور، محتمل بنظر ميرسد كه فاتحين نيز از پيگيري مقاصد خويش غافل نمانند.
يكي از اين برنامه‌ها ميتواند دنباله گيري رساندن نفت شمال عراق از طريق سوريه با كشيدن لوله هاي نفت جديد و ترميم و گسترش لوله هاي فعلي به مديترانه و از آنجا به بازارهاي غرب باشد و از اينرو تهديدها و اتهامات اخير آمريكا به سوي سوريه را ميتوان بهتر فهميد. اگر اين جزئي از برنامه‌هاي آمريكا براي آينده خاورميانه باشد، تاْثيراتي كه اين عمل بر سياست خارجي آمريكا در قبال برخي از كشورهاي دوست ميگذارد را نميتوان ناديده انگاشت.
تاكنون وجود كشوري مانند اسرائيل كه تا حدودي كشورهاي یاغي عربي را تحت كنترل داشته باشد حتي با وجود مخارج هنگفت‌اش براي آمريكا ضروري بنظر مي‌رسيد و اما از اين ببعد با وجود دوستان و همگامان جديدي در عراق، كويت، سوريه، افغانستان و حتي امارات حاشيه خليج فارس ديگر نميتوان نقش سابق را براي اسرائيل تجسم نمود شايد از همينرو ميباشد كه تلاش اسرائيل بر اين باشد تا انتهاي لوله انتقال نفت شمال عراق از راه سوريه، به بندر حيفا در اسرائيل ختم گردد و بخاطر همين اسرائيل بر روي نقش آينده ژنرال گارنر كه داراي ارتباط بازرگاني و اقتصادي نزذیک با اسرائيل ميباشد، حساب زياد ميكند. تا حدودي ميتوان گفت كه حساب موفقيت و يا عدم موفقيت اسرائيل در نقشي كه در آينده بازي مي‌كند بخودش واگذاشته شده است.
تركيه متحد ديگر نيز با كاهش درجه اهميت مواجه ميگردد ولي نه به اندازه اسرائيل. تركيه در نقشي كه بعنوان كنترل شمال عراق داشت نه تنها تقليل درجه پيدا ميكند بلكه احياناْ بعنوان خطري محتمل كه در صدد از دست ندادن منافع خويش ميباشد نيز تلقي ميگردد و اما از طرف ديگر نزديكي تركيه با اتحاديه اروپا رقيب اقتصادي و خودسر آمريكا و تعدد نفرات شهروندان تركيه در اين اتحاديه نيز چيزي نيست كه آمريكا بتواند بسادگي از آن گذر نمايد. از سوي ديگر گستاخي تركها در جريان حمله اخير آمريكا به عراق و ندادن حق ترانزيت به سربازان و مهمات آمريكائي نيز بي پاسخ نخواهد ماند.
كشورهاي عربي مانند كويت و عراق و عربستان و ديگران نيز ضمن متحد بودنشان با آمريكا يكايك نقش متقابل را در برابر يكديگر ايفاء خواهند نمود تا وابستگي به ايشان پيش نيايد.

نوشته: در ساعت: 4:24 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on حساب احتمالات عراق بصورت كامل  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی