Jul 02 2003

خواستم كه بنا به وصيت

نوشته:     :::       Comments Off on خواستم كه بنا به وصيت

خواستم كه بنا به وصيت حسن آقا چيزي بنويسم تا در دكانش بسته نشود كه چشمم به دو خبر زير افتاد. فكر كردم كه شايد خواندنش براي شما نيز جالب باشد. از طرف من بدون شرح.
نيمی از جمعيت بيكار كشور تحصيل كرده‌‏اند
آخرين يافته‌‏ها نشان می‌‏دهد،” بيشتر بيكاران، دانشگاه رفته‌‏اند.”
آمار منتشره از سوی سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي(درسال 1380) نشان می‌دهد، 4/41 درصد از رقم كل بيكاران كشور را بيكاران با تحصيلات بالای ديپلم ( از فوق ديپلم تا دكترا) تشكيل می‌دهند.
بر اساس آمارهای رسمی افراد بی‌‏سواد و يا كم‌‏ سواد شانس بيشتری برای يافتن شغل دارند و بيش از 20 درصد جمعيت شاغل كشور بی‌‏سوادند.
اين درحالی كه هر ساله چندين ميليون نفر فارغ التحصيل دانشگاه‌‏های مختلف به تعداد افراد جويای كار اضافه می‌‏شوند.
همچنين پيش بينی می‌شود، رقم بيكاران تحصيل كرده در سال 82 به 42 درصد برسد.
برآورد رشد جمعيت و جمعيت فعالی كه هر سال به تعداد داوطلبان كار كشور اضافه می‌‏شود، حكايت از آن دارد كه برای ثابت نگاه داشتن نرخ بيكاری بايد هر ساله 675 هزار شغل ايجاد شود كه هنوز دولت در اين زمينه توفيقی نداشته است.حتی طرح ضربتی اشتغال هم برای ايجاد تنها 300 هزار فرصت شغلی اجرا می‌شود.
دكتر جمشيد پژويان اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبايی در بيان علت افزايش تعداد افرادتحصيل كرده بيكار در ايران می‌‏گويد:« اقتصاد ايران هنوز تا رسيدن به اقتصاد توسعه يافته راه درازی پيش رو دارد. به همين دليل تعداد مشاغل تكنيكی كم است.»
ازسوی ديگر بيكارماندن فارغ التحصيلان بغيير از تبعات بيكاری، هرز رفتن هزينه‌هايی را در پی دارد كه برای تحصيل آنان هزينه شده است.
دكتر پژويان دراينباره می‌گويد: « علاوه بر دانشجويان جامعه ودولت هم برای فارغ التحصيل شدن هر دانشجو متحمل هزينه‌های گزاف می‌شود، كه اين هزينه‌‏ها به دليل كمبود فرصت‌های شغلی به نوعی هرز می‌‏رود.»
وی در ادامه می‌گويد: « ايجاد فرصت‌‏های شغلی برای فارغ التحصيلان دانشگاه و متخصصان نيازمند ابزار، ماشين آلات و سرمايه نسبتاً هنگفت است و از آنجا كه ما امكان توليد تكنولوژی پيشرفته و سرمايه‌‏گذاری بزرگ نداريم، بديهی است كه رقم فارغ التحصيلان بيكارمان نيز بالا باشد. در حالی كه ايجاد شغل برای كارگر ساده با يك
سرمايه‌‏گذاری اندك امكان پذير است. از طرفی هر ساله تعداد زيادی فارغ التحصيل وارد بازار كار می‌‏شود.»
دكتر پژويان با بيان اينكه شرايط اقتصادی ايران رضايت بخش نيست، می‌‏گويد: «جبران استهلاك ثروت نيازمند سرمايه‌‏گذاری بزرگ و استخدام نيروی كار است و هر چه رشد سرمايه‌‏گذاری مثبت‌‏تر و نيروی كار استخدام شده متخصص‌‏تر باشد، روند جبران استهلاك سريع‌‏تر خواهد بود. ممكن است برخی اوقات اين دو مؤلفه در شرايطی قرار گيرد كه نتوانيم ثروت جامعه را حفظ كنيم. اما با وجود نابسامانی‌های اقتصادی در حال حاضر ثروت جامعه ما در حال استهلاك نيست.»
در حالی بر تعداد بيكاران كشورمان افزوده می‌شود كه مسئولين خبر از رشد اقتصادی در كشور می‌دهند.
استاد دانشگاه علامه طباطبايی رشد واقعی اقتصاد را كمتر از رشد آماری اعلام شده می‌‏داند و می‌‏افزايد: «سهم عمده رشد اقتصادی ما در حال حاضر مربوط به درآمدهای نفتی و بخش دولتی است و دراين ميان بخش اصلی نيز به صنعت نفت و گاز و پتروشيمی اختصاص دارد كه اين رشد ارتباط ناچيزی با رشد اقتصاد عمومی دارد و با دقت به كيفيت رشد، معلوم می‌‏شود، رشد اقتصادی ما بسيار كمتر از آن رقم‌‏هايی است كه اعلام می‌‏شود.»
او دليل اين شرايط نامطلوب را اتخاذ سياست‌‏های اشتباه ناشی از بهره نبردن از نيروی متخصص می‌‏داند.
دكتر پژويان در تحليل تبعات اجتماعی بيكاری فارغ التحصيلان می‌‏گويد: «هر نوع بيكاری تبعات بسياری به همراه دارد. و در اين مورد ويژه، بهترين‌‏ها و متخصصان جويای كارما جذب كشورهای پيشرفته می‌‏شوند و برخی ديگر نيز كه به دلايلی نظير نبود كار و يا تعهد و احساس تعلق در كشور می‌‏مانند، تبديل به عده‌‏ای جوان نا اميد می‌‏شوند. بديهی است كه اين جوانان می‌‏توانند نيروهای ناراضی آينده باشند.»
رئيسی ، رئيس سازمان بازرسی: بايد هزينه اغتشاش‌ كردن را بالا برد
امروز: رئيسی، رئيس سازمان بازرسی كل كشور گفت: با برخورد جدی و قاطع با اغتشاش‌گران كسی جرأت نخواهد كرد كه فضای كشور را ناامن كند. امروز بايد هزينه اغتشاش‌ كردن در كشور را بالا برد تا دوباره چنين حوادثی به وجود نيايد و اين امر به دست قضات با كفايت امکان‌پذير است. امروز جريانی در كشور مرتبط با جريان حادثه هفت تير و هيجده تير می‌باشد و اگر چشم فتنه آن به موقع بيرون آورده می‌شد ما امروز شاهد چنين اغتشاشاتی در كشور نبوديم. امروز تاكتيك‌ها تغيير پيدا كرده است و عده‌ای پشت نام مردم می‌خواهند خواسته‌ها و اهداف شيطانی خود را پياده كنند. متأسفانه جريان دلداده به آمريكا به اين مسأله دامن می‌زند! ديروز يك نفوذی حزب جمهوری اسلامی آن حادثه را به وجود آورد و امروز نفوذی‌هايی در برخی دستگاه‌های دولتی كمك به اغتشاشات كرده و قصد نارضايتی در بين مردم را دارند.

نوشته: در ساعت: 12:11 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on خواستم كه بنا به وصيت  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی