Apr 02 2006

آیا وقوع جنگ اجتناب ناپذیر شده است؟

نوشته:     :::       6 پیام

آیا خبرهای تایید نشده و این خبر که تکذیب شد را باید جدی گرفت؟ معمولا وقتی خبری شایعه باشد سیاستمداران کار کشته آنرا نه تکذیب می‌کنند و نه تایید به این معنی که خبر یا شایعه موضوعیت ندارد، در صورتی که به خبر نامبرده دقت کنیم خواهید دید که وزیر دفاع انگلستان آنرا به صورتی تکذیب کرده که چندان هم تکذیب کامل به نظر نمی‌آید. بنا به همین خبر وزیر دفاع تنها خبر شرکت کردن افسران نظامی را تکذیب کرده، در صورتی که بنا به اصل خبر که ساندی تلگراف منتشر کرده، جلسه بنا بوده با شرکت عده‌ای افسران و عده‌ای از وزارت امورخارجه و دفتر نخست وزیر انجام شود پس می توان این تکذیب را چنین تعبیر کرد: جلسه ای در باره بررسی حمله نظامی تشکیل خواهد شد فقط بنا به متن این تکذیبیه افسران نظامی در آن شرکت نخواهند کرد.
در همین رابطه می‌توانید این دو خبر [یک] و [دو] را هم بخوانید که هر دو نشان از جمع و جور کردن اوضاع برای یک درگیری نظامی است. همچنین مانورهایی را که رژیم این اواخر دارد در آبهای جنوب انجام می‌دهد را باید نشان از شاخ و شانه کشیده دو طرف متخاصم به حساب آورد، همچنین اعلام خبرهایی دال بر اینکه ایران آزمایش موشک فلان و موشک بهمان را با موفقیت انجام داده نیز از آن دست خبرهایی ست که معمولا برای ترساندن طرف مقابل و قوت قلب دادن به نیروهای خودی منتشر می‌شود.
حالا باید دید الترناتیوهایی که در مقابل رژیم برای فرار از یک درگیر وجود دارند کدام هستند.
اولین و آخرین گزینه این است که رژیم صد درصد مثل رژیم سرهنگ معمر قذافی غلام دست به سینه آمریکا بشود در چنین صورتی ممکن است طول عمر رژیم آقایان کمی بیشتر شود ولی اگر بخواهند ادا و اطوار رهبری مسلمانان را در بیاورند و وارد چالش شوند یقین بدانید که جنگ اجتناب ناپذیر شده است، حالا عاقبت چنین جنگی چه باشد تحلیل‌اش چنان ساده نخواهد بود.
عده‌ای خوش باور که برای سرنگونی رژیم روی حمله آمریکا حساب باز کرده‌اند گمان می‌کنند که چنین جنگی ساده خواهد بود و زود پایان خواهد یافت و آقایان با هواپیماهای پان امریکن به تهران خواهند رفت و بر تخت سلطنت جلوس خواهند کرد. این هموطنان باید در نظرشان جدا تجدید نظر کنند دلایلش هم گرچه پیدچیده می‌نماید همزمان بسیار ساده و منطقی است.
حکومت طالبان با آغاز جنگ 25 سپتامبر سال 2001 آمریکا ساقط شد! ولی پس از بیش از چهار سال از آغاز جنگ هنوز دولت دست نشانده آمریکا و حتی خود آمریکا هم کنترل چندانی بر افغانستان ندارند، این حکومت لرزان حتی در خود کابل هم نتوانسته امنیتی قابل قبول برپا کند. وضع در عراق از این هم بد تر است و می توان به جرات گفت که جنگ هنوز نه تنها خاتمه نیافته بلکه از چند ماه اول آغاز جنگ هم شدت جنگ بیشتر شده و رویارویی ها امروز برای آمریکا بیشتر هزینه دارد تا در آغاز جنگ و نشانه‌های یک جنگ داخلی تمام عیار را به ما نشان می‌دهد. این پیچیدگی جنگ با دو کشور همسایه را اگر در محاسبات‌مان منظور کنیم و همچنین وضع این دو کشور را قبل از حمله‌های آمریکا با وضع ایران امروز (قبل از جنگ احتمالی) مقایسه کنیم به پیچیدگی احتمالی چنین جنگی پی خواهیم برد. نکته اول و اساسی در چنین جنگی وسعت خاک ایران است نسبت به دو کشور همسایه و خصوصا موقعیت جغرافیایی ایران وضع را برای آمریکایی‌ها برای اشغال کامل تقریبا غیر ممکن می‌نماید. یقین بدانید در چنین جنگی ملاها (نیروهایشان) با چنگ و دندان از قدرتی که در دست دارند دفاع خواهند کرد و برای حفظ قدرت حاضرند ایران را که هیچ حتی کل خاورمیانه را به آتش بکشند. عده ای بر این گمانند که با یک حمله هوایی ضربتی آمریکا خواهد توانست رژیم را ساقط کند، مساله‌ای را که این تحلیل‌ها در نظر نمی‌گیرند این است که بمباران از راه دور بدون پیاده کردن نیروی پیاده نظام نمی‌تواند ملاها را از قدرت ساقط کند که برعکس ممکن است عده‌ای بی عقل مذهبی را هم که امروز با رژیم میانه خوبی ندارند را پشت سر آنها بسیج کند و اشغال ایران را غیر ممکن کند. نیروی جنگی هم که نتواند ایران یا حداقل تهران را اشغال کند هیچ کنترلی بر امور نخواهد داشت و چنین جنگی می‌تواند مدت طولانی دوام آورد یا شکست آمریکا در پی داشته باشد. ملاها همان گونه که قبلا نشان داده‌اند می‌توانند با بکار گرفتن حقه‌های مذهبی و تهییج باورهای عوام هزینه انسانی جنگ را تحمل کنند در صورتی که آمریکا همین امروز هم برای توجیه جنگ در داخل آمریکا با مشکل روبروست.
خلاصه کلام اینکه چنین جنگی عاقبت خوبی نه برای ملت ایران خواهد داشت و نه حتی برای آنهایی که بر طبل جنگ می‌کوبند و چنگ و دندان تیز کرده‌اند تا بعد از سقوط رژیم ملاها به کمک آمریکا بر اریکه قدرت تکیه بزنند.
در همین رابطه می‌توانید این مطلب را هم مطالعه کنید
بررسی عواقب حمله احتمالی به تاسیسات نظامی و اتمی ایران توسط مقام های وزارت دفاع بریتانیا تکذیب شد: مصاحبه با علیرضا نوری زاده

نوشته: در ساعت: 9:14 pm در بخش: روابط خارجی

6 پیام  |           

6 پیام به “آیا وقوع جنگ اجتناب ناپذیر شده است؟”

  1. villej says:

    حسن اقا جان
    این تفکر چپلویت باعث میشود که هر بار که راجع به امریکا می نویسی تحلیلت خشک و بی منطق از اب در اید. شما با چه منطقی همه موافقان دخالت نظامی امریکا که امید به سرنگونی رژیم اخوندی را دارند مارک ستطنت طلبی میزنید. با همین منطق دیگران هم میتوانند به شمای مخالف دخالت امریکا مارک توده ای و یا طرفدار روسیه و چین بزنند.
    فقط به ایران و مصلحت ملی فکر کنید.
    ——————–
    پاسخ:
    آخه وقتی شما این نتیجه رو از نوشته من گرفتید من چه جوابی می تونم به شما بدم.
    فقط به خاطر اینکه نوشتم “بر تخت سلطنت جلوس خواهند کرد” ؟
    الحق که اگر همه هوش و استعداد شما دست راستی ها همین باشه باید به حالتون گریه کرد! این یک نو نگارش هست و منظور بر تخت قدرت جلوس کردن هست و ربطی به سلطنت و پادشاهی نداره، این روش نوشتن منه و با این میخوام بگم که عده ای می خواهند بروند سر قدرت. الحق که خیلی باهوشی تو دیگه بابا!

  2. khodam says:

    حسن اقا
    موضوع از چیزی که گفتی بسیار پیچیده تر است. امریکا با نخ دادن به بعضی از کشورهای همجوار مانند جمهوری اذربایجان و گروههای جدائی طلب پاکستان بنوعی بر ایشان امر را مشتبه کرده است که اگر درگیری روی دهد اینان فرصت گسترش خواهند یافت چیزی که بمذاق ایشان هم خوش امده است. بنظر من امریکا بسیار بیشتر از ایران طالب جنگ و درگیر شدن است. بدلایل مختلف.
    1 بملت خود ثابت کردن که بقول خودشان جنگ با تروریزم به انجام رسید
    2 فراموش نکنیم که اروپا چین و حتی متحد جدید امریکا یعنی هند بمقدار بسیار زیادی به منابع انرژی خاورمیانه وابسته تر هستند تا امریکا یعنی بدیگر کلام قطع انرژی بهر مدت هم که باشد پیشرفت این کشورها را که رقبای بالقوه مستقیم و اتی امریکا میباشند را دچار وقفه کرده و به امریکا فرصت پیشی گرفتن ثابت و استوار را میدهد که تا دو سه قرن بلامنازع خواهد ماند
    3 فراموش نکنیم که کشورهائی مانند عربستان سعودی و کویت و بحرین ووووو در یازده ماه گذشته چیزی حدود نیم تریلیارد دلار درامد از فروش نفت داشتند که مورد توجه و علاقه فراوان کارخانجات اسلحه سازی امریکا میباشند.
    4 تنها کشوری که در صورت به اتش کشیده شدن خاورمیانه منافع مستقیم دارد امریکا میباشد (روسیه و انحادیه اروپا مایل بداشتن همسایگان مسلمان خشمگین و انتقامجو نمیباشند) زیرا که موج خشونتی که پس از چنین درگیری در خاورمیانه براه میافتد ابتدا مرزهای اروپا و روسیه (رقبای امریکا) را در خواهد نوردید و کمتر امریکا در کشور خویش تهدید میکند. این دوباره به امریکا این فرصت را خواهد داد تا همان رل همیشگی خود یعنی ناجی را بازی کند ضمن اینکه قواعد بازی خود را به نجات یافتگان بتواند تحمیل نماید.
    به دلایل عرض شده امریکا تحریکات و پیش عملهائی را در منطقه انجام داده تا بمقاصذ خویش برسد.
    بقول تو بعضی از خوش باوران نیز از اکنون خود را اماده کرده اند تا با یاری جرج دبلیو سی روزی پس از پایان کار وزیران خود را در مجلس بمردم معرفی نمایند.

  3. khodam says:

    در ضمن ایران سازشی مانند لیبی را حتی بقیمت نابودی نمیپذیرد و زیر بار امریکا نمیرود. تنها راه نجات از مخمصه اینستکه امریکا خواستار مذاکرات مستقیم با ایران گردد و بر حق منطقه ای ایران اذعان داشته باشد که این نیز با اهداف و ایده های اسرائیل که خود رقیب استراتژیک و فنی و نظامی ایران میباشد سازگار در نمیاید و اینان با داشتن افراد متنفذی در کلیه سطوح امریکا فشارهای مستقیم و غیر مستقیمی بر ابرقدرت وارد اورده و تا حد بسیار زیادی او را تحت کنترل خویش دارند.

  4. هخا says:

    حسن آقا باز كون دادي يا
    ان آقا اگر تمام ملت هم فداي يه تخم من بشن ايرادي نداره چون اونها و ما همه مذهبي هستيم حتي اون بچه سووسل بالا شهري وقت پاي مذهب بياد وسط حاظر كون هم بده
    پس گوه زيادي نخور پسرم باشه؟

  5. حسن آقا
    ببین برادر
    اینجوری ها هم که میگی نیست
    ما خودمون توی ایران زندگی کردیم و اوی این سیستم بودیم و میدانیم چه آش شلم شوربایی بنام حکومت و دولت درست کرده اند. این سیستم به یک فوت بند است. ما این را خوب میدانیم ولی امریکایی های احمق نمیدانند. ما میدانیم همه ارکان سپاه و ارتش بجز یه عده عقده ای دل خوشی از این نظام ندارند. این را ما میدانیم که حتی بسیاری از روحانیون هم از کارهای ولایت فقیه خجالت میکشند. این را ما میدانیم که فساد و فحشا در کشور امام زمان دارد بیداد میکند. این را ما میدانیم که آمار اعتیاد و خودکشی بطور غیر غابل کنترلی در حال صعود است. این را ما میدانیم که مردم چقدر در راهروهای دادگستریها از بی عدالتیها و نابسامانیهای اداری و کاغذبازی و رشوه خواری رنج میکشند. این را ما میدانیم که نرخ تورم 34 درصدی است و مردم نای امرار معاش را از دست داده اند…..
    شما نگاه نکن به یه مشت حزب اللهی عربده کش که شعار حق مسلم را میدهند. مردم ایران و جوانان این کشور در هیچ جنگی ایثارگری نخواهند کرد. باور کنید. حتی اگر دوباره صدام به ایران حمله کند کسی به جبهه نمیرود. چرا؟ چون مردم دیدند که آنزمان که به جبهه رفتند و از کشورشان دفاع کردند چه کسانی به نان و نوا رسیدند. همین احمدی نژاد احمق از همان کسانی بود که در زمانی که جبهه بودیم در ÷شت جبهه برای خودش مدرکهای تحصیلی تقلبی و دانشگاه آزادی درست میکرد.
    دوست عزیز
    دل مردم خون است از این همه بی عدالتی. این نظام با اولین بمباران متلاشی خواهد شد. اینکه بعدا چه خواهد شد مسئله دیگری است و کاریش نمیشه کرد.
    با اطمینان میگم این نظام خودش میداند که توان حتی یک جنگ یک هفته ای را هم ندارد والا اینقدر خبرهای موشک هوا کردن ها را منتشر نمیکرد. اینها گه گیجه گرفته اند.
    من طرفدار امریکایی ها نیستم ولی اگر امریکایی ها به ایران حمله کنند اصلا ناراحت نمیشوم چون این عکس العمل عملکرد آقایان است بگذار بفهمند که دست بالای دست بسیار است.
    ممکن است بگویید مردم متضرر میشوند. من میگویم مگر الان خیلی وضعشان خوب است؟ بدتر از چی؟ بابا ما از آذربایجان و ترکمنستان و امارات و غیره هم عقب مانده تر شده ایم.
    ————————
    ملاجان وضع صدام و ملامحمد هم از این بهتر نبود و دیدیم که برای اجرای جنگهای چریکی نیازی به صدها هزار نفر نیرو نیست یک نیروی 20 هزار نفری برای آشوب بپا کردن کفایت می‌کند. حالا اگر مدعی بشوی و بگویی که رژیم حتی نخواهد توانست چنین نیرویی را بسیج کند می‌گویم از اوصاع ایران بی‌خبری

  6. villej says:

    حسن اقا جان
    1- اولا دست راستی خودتی! – تعارف که نداریم والا!
    2- فقط در دنیای تنگ اید یولوژیک اگر چپی نیستی پس دست راستی هستی. اگرهم مصر به تفکیک دوگانه انسانها هستی می توانی از فرمول انسان متعصب (ایدیولوگ) و انسان منطقی (ازاد) استفاده کنی.
    3- توصیه می کنم که سرضریب هوشی من شرطبندی نکنید که کلان می بازید.
    4- خوانندگان قضاوت کنند که ضمیر این نوشته چه کسی میتواند باشد: “… آقایان با هواپیماهای پان امریکن به تهران خواهند رفت و بر تخت سلطنت جلوس خواهند کرد”.
    5- پایدار باشید.
    —————————–
    پاسخ:
    دیدی باز عجله کردی! و پاسخ بی ربط دادی! دست راستی خواندمت بخاطر این بود که مرا دارای “تفکر چپلویت” خواندی و پاسخ چنین سخنی چیزی نیست بجز دست راسی خواندنت

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی